De eerste indrukken van Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lisa - WaarBenJij.nu De eerste indrukken van Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lisa - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken van Ecuador

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

29 April 2013 | Ecuador, Quito

Dag 1 - Zon, scheurende auto's en reggaeton

Daar zit ik dan, helemaal relaxed in ons studentenhuis in de wijk Mariscal in Quito. De eerste drie dagen Ecuador hebben me erg goed gedaan. Na een prima vlucht arriveerden we op het vliegveld van Quito. De sfeer was er relaxed. Belangstellend vroegen de douanebeambten of Merette en ik single of married waren, waarna ze met elkaar begonnen te smiespelen en lachen. We werden opgehaald door een vrolijke Ecuatoriaan die zijn driejarige neefje bij zich had. Vanuit de auto maakten we voor het eerst kennis met het land. Het weer was super, dus gingen de ramen van de auto open en de salsamuziek aan. Heerlijk! Onderweg zagen we de eerste cultuurverschillen al. Een dode hond op straat, het toeteren en scheuren van de auto's, de starende blikken omdat men geen witte mensen gewend is. De Ecuatoriaan kon het overigens niet geloven dat je in Nederland een boete van over de driehonderd euro krijgt wanneer je onnodig toetert. Zegt genoeg. In ons studentenhuis wonen we met nog een aantal andere Nederlanders, een Franse en een Duitse. Erg gezellig! Ook leuk om te zien dat hier de overbruggende taal niet altijd Engels, maar vooral Spaans is. De reggaetonmuziek dreunt hier lekker door de muren, maar wegens onze jetlag hadden we daar weinig last van. Zo in slaap gevallen.

Dag 2 - Fluitende bouwvakkers en tropische stortbuien

Prima geslapen. Het tempo ligt hier zoveel lager en daar kan ik me prima in vinden. Vandaag hebben we de buurt verkend. Omdat onze straat helemaal op de schop ligt, staan overal groepjes bouwvakkers. Tja, die zijn hier in Ecuador niet anders dan in Nederland. Dus werd er flink geroepen en gefloten. Je moet hier overigens wel goed uitkijken waar je loopt. Putten van twee meter diep worden hier niet omheind en overal liggen planken met spijkers. In een grote Amerikaanse supermarkt alle boodschappen gedaan. Heel gek, die supermarkt is ontzettend modern, maar de mensen die er rondlopen staren je gewoon ongegeneerd aan alsof ze nog nooit een blanke hebben gezien. Op onze binnenplaats heerlijk brood gegeten in de brandende zon. In de middag besloten Merette, ons kamergenootje Annieck en ik weer op pad te gaan. Onderweg kwamen we onze Nederlandse huisgenoten tegen en zij namen ons mee naar stadspark El Ejido. Daar hebben we over de markt gestruind en gevoetbald. Las chicas contra las chicos. De jongens kregen versterking van een Ecuatoriaans jochie dat al een tijdje droevig langs de kant stond toe te kijken. Toen ik hem vroeg of hij mee wilde doen, verscheen er een grote glimlach op zijn gezicht. En hij bleek goed! De jongens wonnen. In een paar minuten was ondertussen de zon achter een dik pak onweerswolken verdwenen en begon het te stortregenen. We schuilden onder een marktkraampje, waarbij ik in gesprek raakte met een Ecuatoriaanse moeder en dochter. Heel leuk, hoe geinteresseerd ze waren. Ik kreeg zelfs complimenten over mijn Spaans! Thuis besloten we fanatiek zelf te gaan koken. De empanadas bleken niet te eten, maar we maakten de Duitse nieuwkomer er toch gelukkig mee. Ze kwam net van het vliegveld en reist de komende vier weken ook met ons mee.

Dag 3 - Relaxen op de binnenplaats

Weer lekker langzaam opgestart vandaag. Het is echt heerlijk om je dag lekker vroeg op te starten op de binnenplaats in het zonnetje. Daarna back to basics. Mijn kleding meegenomen onder de ijskoude douche en staan wassen. Helemaal niet erg! In de middag weer naar de supermarkt getrokken en opnieuw neergeploft op de binnenplaats. De schommelbank is echt een uitvinding. Ik zou er de rest van de week nog kunnen hangen. Niks doen was nog nooit zo relaxed! Zometeen trekken we de wijk in om wat te gaan eten. Zouden we het durven? Ecuatoriaans voedsel?

• 29 April 2013 - 09:28

Hans En Fem:

Hey Lisa,
    Wat goed om zoveel enthousiasme te lezen. Wij hopen dat je zo enthousiast blijft en ons blijft voorzien van zoveel informatie.

• 29 April 2013 - 09:47

Caminito:

Een goed begin dus! Mooi zo :) Het klinkt me wel al bekend in de oren, een goede vriend van mij is ook in Ecuador geweest, in Quito, had dezelfde indrukken, wel leuk om het nu van jou te horen!

• 29 April 2013 - 10:31

Pap:

Hee Lies,

Leuk om je uitgebreide dagboek te lezen. Ga zo door om ons van de broodnodige informatie te voorzien.:)
    Ik heb maar besloten om een smartphone aan te schaffen, ( ja, zelfs ik!!) om dan ook nog eens te what'sappen. <--- (hoe schrijf je dat eigenlijk?) en dus niets meer te missen!
    Zie je wel dat het weer best wel meevalt, ondanks dat je nog een beetje in de regentijd bevindt.
    Geniet maar met volle teugen en stuur af en toe maar een fototje mee.
    Doe de groetjes aan Merette.

Liefs Pap.

• 29 April 2013 - 10:49

Anke Vaandrager:

Hoi Lisa!

Wat een goed begin! Leuk om je enthousiaste verslag te lezen! En je Spaans komt nu helemaal goed van pas natuurlijk! Helemaal te gek om allerlei nieuwe mensen te ontmoeten! Heel veel plezier en geniet van alle nieuwe indrukken, maar dat doe je al!
    Groetjes en veel succes, Anke en Roel!

• 29 April 2013 - 11:15

Bianca:

Klinkt geweldig lisa!! Have funn!

• 29 April 2013 - 12:44

Irene:

Lisa!! Wat leuk!! Echt lief dat je ons allemaal zo goed op de hoogte houdt, en wat vertel je het beeldend. Geniet er maar lekker van en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen! xxx

• 29 April 2013 - 14:01

Ans:

Hoi Lisa,
    Leuk zeg om te lezen hoe het er daar aan toe gaat en hoe het met je gaat.
    Lekker helder geschreven.
    Ben benieuwd naar je volgende reisverslag.
    Geniet ervan!!

Groetjes,
    Ans

• 29 April 2013 - 18:03

Kim:

Goed geschreven madame!
    Geniet er nog lekker van sis.
    xx

• 01 Mei 2013 - 20:08

Bea:

Hee Lisa,
    Wat een heerlijk begin van jullie grote avontuur. Het klinkt geweldig!
    En zo relaxed allemaal, echt een heel andere wereld.
    Erg leuk om te lezen, we wachten nu al op je volgende verhaal.
    Groetjes, Bea

• 03 Mei 2013 - 17:28

Manja:

Ha lisa,

Leuk om het zo te volgen!
    Geniet ervan!

Groeten Manja