Surfen en dansen: de perfecte combi - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Lisa - WaarBenJij.nu Surfen en dansen: de perfecte combi - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Lisa - WaarBenJij.nu

Surfen en dansen: de perfecte combi

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

25 Mei 2013 | Ecuador, Cuyabeno

Dag 23 - Chillen in Quito

Om van onze jungleavonturen van vorige week te bekomen, hadden we vandaag een dagje vrij in de hoofdstad. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik mijn kleding kon wassen. De rest van de middag hadden we hard nodig om al onze (internationale) contacten bij te houden via Facebook en Whatsapp. Vrienden maken terwijl je reist gaat echt verbazingwekkend snel. Merette en ik hebben bijna gehuild van het lachen om alle grappige verhalen, aanbidders en taal- en cultuurmisverstanden.

Dag 24 - Brakheid en slechte films

Om zes uur in de ochtend zaten we in de bus naar Guayaquil, dat tien uur reizen was. Ik besloot een keer van mijn geloof af te stappen en de actiefilm te kijken die in de bus werd gedraaid: Knowing. Dat is hier trouwens ook zo typisch: ze draaien in de dagbussen films over slachtpartijen en oorlogen, terwijl er gewoon kleine kindertjes zitten te kijken. Het leek in eerste instantie een goede thriller, maar het bleek uiteindelijk science fiction. Slechtste film ooit. Daarom de rest van de busrit maar proberen te slapen tussen de geluiden van schietpartijen door. In Guayaquil moesten we op een gigantische busterminal overstappen. We zagen in een wachtruimte een jongen dwars over de stoeltjes liggen, met een andere jongen eroverheen gebogen. Wat bleek? Hij werd getatoeërd op zijn buik. Op een busterminal! In Montañita zijn we weer herenigd met Maaike. We aten bij Tiki Limbo, dat uitgroeide tot onze vaste hangout. Even later zagen we de eerste bekende voorbij lopen: Eike uit Quito. Montañita is wat dat betreft net als ieder ander klein dorp: ons kent ons.

Dag 25 - Spaanse les met uitzicht op zee

We waren vanochtend niet op tijd in onze les. We zagen namelijk een hond lopen met een open rugwond. Hij keek ons hoopvol aan en volgde ons helemaal tot aan school. Zo zielig! In Ecuador gaat men nog heel anders met dieren om, dus toen we het aankaartten, werd het probleem weggewuifd en werden we snel naar onze les gewezen. Ik had les op het dak van de school. De zon scheen en we hadden een prachtig uitzicht over het dorp en het strand. Mijn klasgenoten John (VS), Laura (Engeland) en Thomas (Oostenrijk) en mijn lerares zijn leuk. 's Middags kregen we een rondleiding door het dorp, en maakten we voor het eerst kennis met de ongedwongen sfeer, de hippies en de surfdudes en -babes. En daar was de volgende bekende: Joseph! 's Middags was ik one of the guys: met vijf chico's in een pick-uptruck naar het strand gereden om te surfen. John en ik kregen les van Luis, een schattig ventje van amper een meter vijftig en met een hele relaxte surfstijl. Het surfen was moeilijk, maar ging best aardig voor de eerste keer. Het is zo'n vet gevoel als je kan blijven staan en zo over die hoge golven racet. Helaas moesten we al druipend en vol schrammen terug naar de Spaanse les. 's Avonds met een paar mensen van school cocktails gedronken op de beroemde Cocktail Alley.

Dag 26 - Feliz cumple!

Toen ik vanmorgen wakker werd, had Merette al vlaggetjes opgehangen. Al zingend kwamen ze met een grote taart de kamer binnen. Ik ben vandaag 22 geworden en ik voelde me ook gelijk al jarig! De Spaanse lessen gingen prima. Ik besloot mijn surfles te skippen, omdat ik me niet zo lekker voelde en ik met het thuisfront wilde skypen. Daarna met Joseph, de Duitse Lu en nog wat Ecuatorianen op het strand gevolleybald. 's Avonds hadden we een leuke groep om ons heen verzameld om mijn verjaardag mee te vieren. Met Merette, Annieck, Maaike, Leonie, Joseph, Lu, Eliot (Engeland), Peter (Canada), Sam (Engeland) en Thomas (Oostenrijk) uit eten geweest bij de pizzeria. En er is voor me in het Spaans gezongen! Urenlang met z'n elven buiten getafeld. Later cocktails gehaald, en deze opgedronken op het strand. Wat een perfecte avond!

Dag 27 - Surfen en dansen

Veel grammatica te verduren gekregen vanochtend. Tijdens het surfen kreeg ik onverwachte hulp van Jørgen, die zojuist op zijn paard aan was komen galopperen. Hij bleek ook surfleraar en zocht de beste golven voor me uit. Dat hielp, want ik boekte vandaag veel vooruitgang! 's Avonds hadden we een barbecue bij de cabaña's waar we met de meeste mensen van de talenschool verblijven. Met een grote groep zijn we richting Cocktail Alley vertrokken, waar we, zoals altijd, naar het barretje van de goedlachse Eugenio gingen. Luis werkt er ook en samen shaken ze de beste cocktails. De avond werd afgesloten in de club Caña Grill, dat een open dak en een dansvloer van zand heeft. De muziek was er fantastisch! We hebben weer uren gedanst, ditmaal met de surfdudes van Montañita. En dansen kunnen ze!

Dag 28 - Brakke schooldag

Alle leerlingen en leraren van de school kwamen vandaag compleet brak aan op school. Dat schept toch een band. 's Middags ben ik alleen met Luis en Merijn, een Nederlandse jongen, wezen surfen. Een flinke klap van mijn tabla, surfplank, op mijn hoofd gehad. Toch doorgegaan, en nog op een laatste mooie golf gesurfd. In de pickup terug naar huis kwamen we nog schoolkinderen tegen, die het surfgebaar naar ons maakten. Chévere! Zo lief! In de Spaanse les ben ik in slaap gevallen. De lerares stelde daarop voor om een halfuur eerder te eindigen. Goed idee! Met Joseph, Leonie, Maaike, Merette en Annieck 's avonds wezen eten in een visrestaurant. Het eten was niet super, maar de nachtwandeling over het strand ernaartoe en het uitzicht op de hoge golven wel.

Dag 29 - Koninginnedag in het kwadraat

Omdat het vandaag een nationale feestdag was in heel het land, hadden we vrij. Dat kwam fantastisch uit! Ik weet niet of ik nog een dag vol lessen en surfen getrokken had. Met Merette over de marktjes gestruind en genoten van de mensen en de muziek. 's Middags Leonie vergezeld bij Tiki Limbo en later met zijn drieën naar het strand getrokken, waar - het leek - heel Ecuador zich verzameld had. De sfeer was er top! We vonden een plekje tussen het volleybalveld en een gezellige muziektent. Rogger, een hyperactieve Peruaanse jongen die we woensdag hadden ontmoet tijdens het uitgaan, kwam gezellig bij ons kletsen. Merette was in haar reisdagboek aan het schrijven en Rogger probeerde dat voor te lezen. We hebben hem Nederlandse les gegeven ("Hallo. Hoe gaat het? Jij hebt mooie blauwe ogen"), wat echt hilarisch was. Rogger kan net als ik niet stil blijven zitten als er goede muziek op staat, dus moest ik mee komen dansen. Dat doen ze hier dus ook allemaal gewoon overdag, op het strand. Geweldig! Met de meiden zijn we 's avonds uit eten geweest en daarna richting de cocktailbar van Eugenio vertrokken. Het was - anders dan de andere avonden in Montañita - ontzettend druk. Het had wel wat weg van Koninginnedag, maar dan honderd keer beter. De hele avond niet binnen geweest, maar alleen op straat gedanst, zoals iedereen. Als uitgaan in Nederland zo was, zou ik echt iedere dag gaan! Later voegden ook Rogger, Luis, Jørgen en anderen van de talenschool zich toe aan onze groep. Ik voelde me helaas nog steeds helemaal niet lekker, dus ik stelde voor om naar huis te gaan, maar bleef zelf ondertussen nog een uur hangen, omdat de muziek zo goed was. Ook uit Montañita wil ik niet weg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 16255

Voorgaande reizen:

08 December 2014 - 29 December 2014

Backpacken in Cuba

29 April 2013 - 17 Juli 2013

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: